Jak malý e-shop ušetří přes 118 000 Kč ročně na zákaznickém servisu [příklad z praxe]
Články
Řada lidí bere start vlastního e-shopu vedle příležitostného hobby i jako příležitost, jak opustit zaměstnání a stát se podnikatelem. S růstem e-shopu ale najednou zjišťují, že stále víc peněz a času věnují zákaznické péči místo rozvoji podnikání. Jak to zvládat, pokud chcete mít spokojené zákazníky a váš e-shop řeší přes 10 interakcí denně? To se dozvíte v článku.
Shrnutí
Aby e-shop kvalitně odbavil 10 telefonů či chatů denně (respektive 20 e-mailů), potřebuje alespoň 1 člověka na full time. Při průměrné hodinovce 200 Kč/hod tak počítejte s nákladem minimálně 45 000 Kč (plat + sociální a zdravotní pojištění).
Ročně tak e-shop zaplatí minimálně 540 000 Kč (12×45 000 Kč). Bez započítání ceny řešení výpadků kvůli dovolené, ceně vybavení, licencí, školení a podobně. Případný záskok musí řešit buď někdo z kolegů interně, nebo placená posila.
Pro srovnání: outsourcing zákaznického servisu by stál 29 000 Kč měsíčně (348 000 ročně + DPH). Za rok tak e-shopař této velikosti ušetří minimálně 118 000 Kč (540 000 Kč mínus 421 080 Kč). Bez nutnosti řešit případné výpadky, nemoci, ceny licencí a podobně.
Práce na částečný úvazek, aby si splnil sen o vlastním e-shopu
Tomáš původně pracoval na plný pracovní úvazek jako programátor ve větším městě. Zlákala ho možnost si pořídit e-shop s elektronikou s touhou vybudoval něco vlastního. Proto si zkrátil pracovní dobu a většinu času věnuje e-shopu.
Díky svým znalostem a kontaktům si zvládne spoustu věcí na webu udělat svépomocí. S růstem jeho e-shopu ale roste i počet zákaznických interakcí. Po několika měsících najal prvního zaměstnance na plný pracovní úvazek, protože sám nestíhal odpovídat zákazníkům na e-maily, chaty a telefony.
Když kolega na zákaznickém servisu vypadne vlivem dovolené a nemoci, zaskakuje buď on nebo jeho přítelkyně. Kvůli absenci systému ale vzniká chaos, kdy každý zákazníkům komunikuje něco jiného. Ti si tak stěžují v hodnocení na Heurece, výrazném zdroji objednávek e-shopu.
Do toho Tomáš dostává stížnosti od zaměstnance, že už nyní sám nestíhá. Roste obava, co se bude dít, až přijde větší nápor zákazníků při sezóně a kolik peněz ho případně bude stát řešení. Nebo času, pokud by kolega z různých důvodů vypadl.
Profil klienta zákaznického servisu
Jméno a pozice: Tomáš, majitel e-shopu
Počet lidí na zákaznickém servisu: 1 na HPP (záskok v době nemocí a dovolených řeší majitel nebo jeho přítelkyně)
Cena interně: 45 000 Kč měsíčně + vlastní čas
Průměrný počet interakcí měsíčně: 900 (550 telefon, 100 chat, 250 e-mail)
Kdy je dostupná zákaznická péče: oficiálně9–17, reálně po večerech ještě odpovídají na e-maily
Systém zákaznického servisu: není
Znalostní báze: není
Podle čeho měří výsledky: recenze na Heurece a vlastní pocit
Zavést zákaznický servis do helpdeskového nástroje. Usnadní mu evidenci interakcí i přehled nad komunikací.
Začít měřit množství interakcí, jejich typy, a času vzniku. Pomůže mu to plánovat čas, kdy se věnovat zákazníkům v době výpadku a kdy jiným aktivitám. Pokud nemá nástroj, postačí v nejvyšší nouzi alespoň čárkování.
Spočítat si, kolik jednotlivé interakce stojí. Když si nákladový čas věnovaný komunikaci zákazníkům vydělí počtem interakcí, dozví se, kolik jedna interakce v průměru stojí. To mu v budoucnu usnadní plánování kapacit a rozpočtový odhad.
Začít budovat znalostní bázi. Dotazy zákazníků se časem budou opakovat. Znalostní báze usnadní sjednocení odpovědi mezi Petrem, jeho přítelkyní a zaměstnancem. Následně ji mohou využít jako základ pro šablony předpřipravených odpovědí, sekci nejčastějších dotazů (FAQ stránku) na webu, případně jiné formy automatizace.
Sběr a zapracování zpětné vazby. Pokud se nějaký dotaz opakuje, měl by to vzít jako podnět ke zlepšení. Když se například opakuje častý dotaz o době dodání zboží, doporučovali bychom jednoznačnější komunikaci už v nákupním procesu. Tím zvýší spokojenost uživatelů a zároveň ubude množství dotazů.
Zavést pravidelné schůzky k zákaznickému servisu. V určité frekvenci (1x týdně, 1x měsíčně) si s kolegou na zákaznické péči a přítelkyní klidně i v rámci jiné činnosti na e-shopu sednout a zhodnotit si stav. To jim pomůže zákaznickou komunikaci dlouhodobě zlepšovat a vzájemně se sladit.
Zvážit najmutí interní pomoci, nebo outsourcovat zákaznický servis. Pokud mu z bodů výše vyjde, že je neefektivní vše dělat ve stávajícím počtu, měl by zvážit najmutí někoho dalšího. Při interním řešeho ho čeká nábor, výběr, zaučení, následná motivace a kontrola kvality. U outsourcingu zákaznické péče v zásadě stačí si vyladit podmínky a do 2 týdnů spolupráce může začít pod dohledem zkušeného supervizora s mnoha lety praxe.
Roční cenové srovnání interního řešení a outsourcingu zákaznického servisu
Při průměru 900 interakcí měsíčně (v poměru 550 hovorů / 100 chatů / 250 e-mailů)
Položka
Interně
Customer Hero
Cena celkem
540 000 Kč*
421 080 Kč**
Cena za interakci
50 Kč***
38,9 Kč****
Cena za nábor, hardware, licence
přes 50 000 Kč
Neplatíte
Dovolená
20 dní
Neplatíte
Státní svátky
8+ dní
Neplatíte
Nemoci
cca 10 dní
Neplatíte
Počet zaměstanců
1 HPP
4 specialisté + supervizor
=> Roční úspora minimálně přes 118 000 Kč.
* Částka vychází z průměrné hodinovky 200 Kč/h + platba sociální a zdravotní pojištění.
**Částka v sobě zahrnuje roční součet základu fakturace 12×29 000Kč + DPH
***Při průměrné měsíční ceně interní práce 45 000 Kč se započtením sociálního a zdravotního pojištění děleno 900 interakcemi.
Ve středu 22. května jsme se v Pardubicích zúčastnili konference SupportDay o zákaznické péči s podtitulem „Odlište se od konkurence“. Letošní ročník nabízel inspirující přednášky a rozmanitý obsah. Lukáš Pítra – Zkušenost očima zákazníků, CX framework Den jsme začali s přednáškou Lukáše Pítry, který nám…
Dle našich dat až 60 % e-shopařů vůbec neumí dopočítat, co vše platí za zákaznický servis. Mnoho firem má také mizivé povědomí, jak moc zákaznická podpora ovlivňuje jejich zákaznickou zkušenost. Pro klid duše jim stačí jen občasné kouknutí na hodnocení v Heurece.…
Kdybyste měli magickou hůlku a mohli si vykouzlit ideálního klienta, jaký by byl? My takového zažili při nedávné konzultaci zákaznického servisu. Ukázková komunikace se zákazníky. Aktivní zájem o jejich potřeby. Vysoké normy reakční doby. Pak jsme se ale zeptali na cíle. A tam…